English | Deutsch | Français | Italiano | Español | Dansk | Svenska | فارسی


عین‌القضات، متفکر و عاشق (10)
[ادبیات] «عین‌القضات» از عاشقان اندیشمندی‌است که انگار زندگی کوتاه او، در خلاصه‌ترین شکل ممکن، جز بازتاب یک تلاطم درونی میان «بودن» و «نبودن»، چیز دیگر نبوده‌است. به گمان من، ساده‌ترین واکنش در این میان، این می‌تواند ‌باشد که زندگی همه‌ی انسان‌ها، عملاً نوسانی است میان «بودن» و «نبودن». شکسپیر، شاعر و نمایشنامه‌نویس انگلیسی، شاید بی‌خبر از آراء و اندیشه‌های عین‌القضات، با جمله‌ی «بودن یا نبودن، مسأله این‌است.» همین اصل را به نمایش درآورده‌است. اما واقعیت آنست که عین‌القضات از لحظه‌ای که توانسته بخواند، بیندیشد و بیافریند، در میان خیزاب‌های چنین اندیشه‌ای، آن‌هم به گونه‌ای بس اضطراب‌برانگیز و اندیشه‌ورزانه، گام برداشته‌است. نوسان فکری و احساسی او میان عقل و عشق، میان هست و نیست، میان فرادستی و فرودستی، میان داشتن اختیار عمل و یا در قفل و بند بودن، ظاهراً هرگونه آرامش انسانی را از او دریغ داشته‌است. آیا دشمنان اندیشه و تنوع اندیشه، تنوع فکر، تنوع زیبایی و گشایش در عرصه‌ی هستی که همیشه آرزومندانه می‌خواسته‌اند دیگران را از سوراخ سوزن عبوردهند، در جان جوان او، خطر سوزاننده‌ای برای خرمن نادانی، انحصارطلبی و کوته‌بینی‌های خود نمی‌دیده‌اند؟ بی‌تردید، مرگ شرربار او، می‌تواند گواه این‌گونه نادانی‌های اهریمن‌صفتانه به شمارآید.


اضافه شده توسط بیلی و من | ۱۹:۴۴ ۹۰/۸/۲۱


ارسال نظر برای تمامی بازديدکنندگان، بدون ثبت نام آزاد است.
نام:
ايميل يا آدرس وبلاگ: (لطفاً فقط يکی را وارد کنيد)
شکلک: smile wink wassat tongue laughing sad angry crying biggrin blink ninja unsure 
پيام:
مشخصات من را نگه دار | مشخصات من را از یاد ببر